Εναλλακτικά Καύσιμα για Φορτηγά: Οδός προς το Μέλλον των Μεταφορών

Τα εναλλακτικά καύσιμα αποτελούν καινοτόμες πηγές ενέργειας, σχεδιασμένες να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα, μειώνοντας τις ανθρακοεκπομπές στις μεταφορές. Η αυξανόμενη ανάγκη για βιωσιμότητα οδηγεί σε ραγδαίες εξελίξεις σε αυτό τον τομέα.

Εναλλακτικά καύσιμα για οχήματα μηδενικών εκπομπών

Τα εναλλακτικά καύσιμα για οχήματα μηδενικών εκπομπών συμπεριλαμβάνουν την ηλεκτρική ενέργεια, το υδρογόνο και την αμμωνία.

Ηλεκτρική Ενέργεια:

Η ηλεκτρική ενέργεια για αυτοκίνητα προέρχεται από διάφορες πηγές: μονάδες καύσης ορυκτών καυσίμων, πηγές ανανεώσιμης ενέργειας και πυρηνικούς σταθμούς. Τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs) δεν εκπέμπουν ρύπους, ενώ τα υβρίδια απαιτούν λιγότερο πετρέλαιο και μειώνουν τις εκπομπές CO

Αμμωνία:

Η αμμωνία μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των συνολικών εκπομπών CO2 καθώς τα μόνα υποπροϊόντα της είναι το νερό και το άζωτο.

Υδρογόνο:

Το υδρογόνο, το οποίο χρησιμοποιείται συχνά για βαρέα φορτηγά οχήματα και βρίσκεται ακόμα στα πρώτα του στάδια, εξάγεται από το νερό ή οργανικές ενώσεις. Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος και η ενεργειακή απόδοση του υδρογόνου εξαρτάται από τον τρόπο παραγωγής του – αν παράγεται, δηλαδή, από ανανεώσιμες πηγές (αιολική, ηλιακή, βιομάζα…κ.α.) ή ορυκτά καύσιμα.

Ανανεώσιμα καύσιμα:

Τα ανανεώσιμα καύσιμα συμπεριλαμβάνουν τα καύσιμα βιομάζας και τα βιοκαύσιμα, τα συνθετικά και παραφινικά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένης της προαναφερθείσας αμμωνίας, τα οποία παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Βιοκαύσιμα

Τα βιοκαύσιμα είναι βιοδιασπώμενα καύσιμα που παράγονται από φυτικά ή ζωικά λίπη ή ανακυκλωμένο λίπος εστιατορίων. Αποτελούν πλέον ένα από τα σημαντικότερα είδη εναλλακτικών καυσίμων, αντιπροσωπεύοντας το 4,4% της κατανάλωσης καυσίμων στον τομέα των μεταφορών στην ΕΕ. Μπορούν να συμβάλουν στον σημαντικό περιορισμό των συνολικών εκπομπών C02, αν παραχθούν με βιώσιμο τρόπο. Υπάρχει, ωστόσο, κίνδυνος χρήσης γης που θα μπορούσε να είχε χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, όπως την παραγωγή τροφίμων ή καλλιεργειών.

Συνθετικά και Παραφινικά Καύσιμα:

Τα συνθετικά ή παραφινικά καύσιμα παράγονται μέσω της χρήσης βιομάζας ή φυσικού αερίου, αλλά φυτικών και ζωικών λιπών.

Καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα 

Υπάρχουν κι άλλα καύσιμα που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών με απώτερο στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών από τις μεταφορές:

Υγροποιημένο Αέριο Πετρελαίου (LPG):

Το υγροποιημένο αέριο πετρελαίου (LPG) προέρχεται από το αργό πετρέλαιο και το φυσικό αέριο και, μελλοντικά, από τη βιομάζα. Εκπέμπει 35% λιγότερο CO2 από τον άνθρακα, 12% λιγότερο CO2 από το πετρέλαιο και σχεδόν καθόλου επικίνδυνα λεπτά σωματίδια αέρα. Σε ορισμένες χώρες υπάρχουν ήδη καλά εδραιωμένες υποδομές για το υγραέριο αυτοκινήτων, γνωστό και ως υγραέριο κίνησης, αλλά με τα πρότυπα να γίνονται ολοένα και αυστηρότερα, το LPG δεν θα μπορεί να διασφαλίσει τις απαιτούμενες μειώσεις εκπομπών.

Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο (CNG):

Το συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG) παράγεται μέσω της συμπίεσης φυσικού αερίου (συνήθως μεθανίου).

Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG):

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) παράγεται με τον καθαρισμό του φυσικού αερίου (συνήθως μεθανίου) και την υπερψύξη του ώστε να μετατραπεί σε υγρό. Δεν προσφέρει σημαντικές δυνατότητες μείωσης των εκπομπών, επομένως οι ευρωβουλευτές δεν υποστηρίζουν τη χρήση του στις οδικές μεταφορές.

Στατιστικά για Εναλλακτικά Καύσιμα στην Ευρώπη

Το 5% περίπου των αυτοκινήτων και των φορτηγών που κυκλοφορούν σήμερα στην ΕΕ χρησιμοποιεί εναλλακτικά καύσιμα. Το 2022, ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων ξεπέρασε τα 4,4 εκατομμύρια, 16 φορές περισσότερα από ό,τι το 2015. Στην Ελλάδα, από τα 6.137.610 επιβατικά αυτοκίνητα, τα 243.338 χρησιμοποίησαν εναλλακτικά καύσιμα. Από αυτά, τα 11,990 ήταν ηλεκτρικά και υβριδικά. Στην Κύπρο δε, από τα 647.026 επιβατικά αυτοκίνητα, τα 1.108 χρησιμοποίησαν εναλλακτικά καύσιμα το 2022. Από αυτά, τα 895 ήταν ηλεκτρικά και υβριδικά.

Υποδομές Επαναφόρτισης και Ανεφοδιασμού

Η επιτυχία της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών εξαρτάται από την επάρκεια υποδομών. Στην ΕΕ υπάρχουν 360.000 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης, τα περισσότερα συγκεντρωμένα σε Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Σουηδία.