Υδρογόνο: Μια μακροπρόθεσμη επιλογή για την τροφοδοσία φορτηγών
Εκτός από την ανάπτυξη ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων καθώς και την παροχή λύσεων για εναλλακτικά καύσιμα, η DAF εξετάζει επίσης το υδρογόνο ως μία ακόμα επιλογή στο δρόμο για ακόμη πιο καθαρές και πιο βιώσιμες οδικές μεταφορές.
Αύγουστος 22, 2023 Τεχνολογία
Φορτηγά με υδρογόνο
Το υδρογόνο είναι σίγουρα μια μακροπρόθεσμη επιλογή για την τροφοδοσία φορτηγών. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν δύο διαφορετικές επιλογές:
- μια κυψέλη καυσίμου που χρησιμοποιεί υδρογόνο για την παραγωγή ηλεκτρισμού για την τροφοδοσία του ηλεκτρικού κινητήρα
- ή χρησιμοποιώντας υδρογόνο ως καύσιμο για τον κινητήρα καύσης.
Αρχικές δοκιμές
Μαζί με την Toyota και τη Shell, η PACCAR μητρική εταιρεία της DAF, εξετάζει διάφορες επιλογές υδρογόνου. Τα πρώτα φορτηγά με υδρογόνο έχουν ήδη δοκιμαστεί στο λιμάνι του Λος Άντζελες. Τα ευρήματα από αυτές τις δοκιμές θα κοινοποιηθούν στη DAF, ώστε να μπορέσουμε να αρχίσουμε να πειραματιζόμαστε με την τεχνολογία στην Ευρώπη. Εάν θέλουμε να επιτύχουμε μια πραγματική ανακάλυψη με αυτόν τον τύπο τεχνολογίας στο μέλλον, είναι σημαντικό να κάνουμε τώρα τα πρώτα βήματα. Και αυτό ακριβώς κάνουμε.
Μειονεκτήματα
Όσο ελπιδοφόρα και αν είναι, η τεχνολογία γραμμών κίνησης για υδρογονοκίνητα φορτηγά βρίσκεται ακόμη στο πειραματικό στάδιο που την καθιστά πολύ δαπανηρή. Επιπλέον, το υδρογόνο διατίθεται μόνο σε περιορισμένες ποσότητες και πρέπει να συμπιεστεί υπό πολύ υψηλή πίεση (700 bar) σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες (-253 βαθμούς Κελσίου). Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει υποδομή διανομής. Σύμφωνα με την DAF, θα χρειαστούν τουλάχιστον 5 έως 10 χρόνια για να χρησιμοποιηθεί το υδρογόνο σε ευρεία κλίμακα
Γκρι και πράσινο υδρογόνο
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι παραγωγής υδρογόνου. Ένας από αυτούς περιλαμβάνει τη διάσπαση των ορυκτών καυσίμων, τα οποία παράγουν CO2 και υδρογόνο. Αυτό το υδρογόνο ονομάζεται «γκρι» επειδή παράγεται από ορυκτά καύσιμα. Ένας άλλος πολύ πιο καθαρός τρόπος παραγωγής υδρογόνου είναι μέσω της ηλεκτρόλυσης. Αυτός περιλαμβάνει τη διέλευση ηλεκτρικού ρεύματος μέσω του νερού, το οποίο παράγει οξυγόνο και καθαρό «πράσινο» υδρογόνο. Δυστυχώς, μόνο το 10% της τρέχουσας παραγωγής υδρογόνου επιτυγχάνεται μέσω ηλεκτρόλυσης. Το μεγαλύτερο μέρος του υδρογόνου παράγεται σήμερα από άνθρακα και φυσικό αέριο με χημικά μέσα, που σημαίνει περισσότερο CO2.
Η Σουηδία είναι από τις χώρες που έχουν αγκαλιάσει σε πολλαπλά επίπεδα τις προσπάθειες για ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Το ίδιο μονοπάτι ακολουθούν και οι αυτοκινητοβιομηχανίες της με την Volvo να επενδύει δυναμικά προς όλα τα «πράσινα» μέτωπα όπως την ηλεκτροκίνηση, τα ανακυκλώσιμα υλικά και το υδρογόνο.
Ιδιαίτερα στο υδρογόνο, η Volvo ετοιμάζει σημαντικά πράγματα καθώς ξεκίνησε δοκιμές σε δημόσιους δρόμους στην γκάμα των φορτηγών της. Μάλιστα η σουηδική μάρκα θέλησε να βάλει δύσκολα στα φορτηγά υδρογόνου της καθώς η διαδρομή που επέλεξε να κάνει τις δοκιμές ήταν σε συνθήκες ψύχους, πάγου και χιονιού. Όπως είναι γνωστό, το υγρό υδρογόνο είναι ένα εξαιρετικά ευαίσθητο και επιθετικό καύσιμο το οποίο απαιτεί αυστηρούς κανόνες αποθήκευσης προκειμένου να είναι ασφαλές και αποτελεσματικό.
Ο σκοπός των δοκιμών είναι η εξονυχιστική μελέτη όλων των πτυχών της λειτουργίας του φορτηγού, των εξαρτημάτων, του χειρισμού και της εμπειρίας του οδηγού. Όπως όλα δείχνουν, η κυκλοφορία των οχημάτων στην αγορά θα λάβει χώρα στα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας.
Η Volvo Trucks θεωρεί ότι τα υδρογονοκίνητα ηλεκτρικά φορτηγά κυψελών καυσίμου θα είναι κατάλληλα για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Όπως επίσης και στη μεταφορά βαρέων φορτίων, καθώς για τέτοιες μεταφορές οι ενεργειακές απαιτήσεις είναι υψηλές. Ακόμη, σύμφωνα με την εταιρεία, τέτοια οχήματα είναι κατάλληλα, όπου οι υποδομές φόρτισης είναι περιορισμένες.
Η SyP Global Product Management της Volvo Trucks, Jessica Sandstrom δήλωσε:
«Πιστεύω ότι οι πιλοτικές δοκιμές θα αναδείξουν τις δυνατότητες των ηλεκτρικών φορτηγών καυσίμου. Οι δοκιμές θα γίνουν σε ένα απαιτητικό, σκληρό κλίμα, δίνοντας μας επίσης, μία εξαιρετική ευκαιρία για οδήγηση με βαριά φορτία έως και 65 τόνων».